با هم رشد کنیم
انجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایرانانجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایرانانجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایران
021-22857000
info@irpua.com
پاسداران- خ سروستان چهارم- پلاک 12- واحد 8
انجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایرانانجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایرانانجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایران

گزارش نشست اعضای انجمن تولیدکنندگان پلی‌اورتان ایران بیست و دوم خردادماه 1403

گزارش نشست اعضای انجمن تولیدکنندگان پلی‌اورتان ایران بیست و دوم خردادماه 1403

عصر روز یکشنبه بیست و دومین روز خردادماه چهارصد و سه خورشیدی باغ رستوران ونک شاهد گردهمایی صمیمانه و دلچسب تولیدکنندگان پلی‌اورتان کشور بود.
این مراسم با حضور ارزشمند 32 نفر از مدیران شرکتهای عضو، نمایندگان دفتر صنایع شیمیایی وزارت صمت، رئیس و معاون دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف، رئیس و نماینده دانشکده پلیمر دانشگاه تربیت مدرس، مشاورین پتروشیمی کارون، مجریان نشریه انجمن و خبرگزاری شیمی بازار برگزار شد.
در ابتدای مراسم آقای مهندس رفیعی نسبت به ارائه گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال 1403که مشروح آن به پیوست خواهد آمد اقدام نمودند.
در ادامه موضوع برگزاری نمایشگاه پلی اورتان در کنار نمایشگاه رنگ و رزین امسال مطرح و تعداد 10 شرکت اعلام آمادگی کامل نمودند که در نمایشگاه پلی اورتان حضور فعالانه داشته باشند.
سپس آقای مهندس مسکرا ضمن ارائه گزارش جلسه مشترک اتاق بازرگانی با گمرک، وزارت صمت، بانک مرکزی و فعالین اقتصادی کشور، به بیان مشکلات حال حاضر تولیدکنندگان پلی اورتان پرداختند.
آقای مهندس فیاض به عنوان رئیس کمیسیون راهبردی، نتایج جلسات کمیسیون پیرامون عضویت زنجیره پایین دست در انجمن را به شرح ذیل اعلام نمودند:
با توجه به ماموریت واگذار شده از سوی اعضا در نشست دیماه 1402، موضوع عضویت زنجیره پایین دست در انجمن به نمایندگی از هیات مدیره توسط کمیسیون راهبردی، با دقت و اهمیت فراوان مورد بررسی قرار گرفت.
کمیسیون راهبردی هرچند معقتد است که حضور زنجیره پایین دست، مزایای مهمی مانند بالا رفتن قدرت چانه زنی با نهادهای حاکمیتی، تقسیم حق عضویت، ارتباط بیشتر اعضا با زنجیره پایین دست و دسترسی به آمار و اطلاعات ایشان و امکان برگزاری نمایشگاه و برندینگ صنعت را دارد اما به دلیل تعارض و تضاد منافع زیاد، ناترازی سطح دانش و موقعیت اجتماعی زنجیره با تولیدکنندگان، نیاز به سازمان بزرگتر برای ساماندهی تعداد بیشتراعضا و لزوم عدم چرخش اطلاعات بین تولیدکنندگان با مصرف کنندگان از یک سو و از سوی دیگر، نبود امتیازات ویژه برای زنجیره پایین دست در حفظ و نگهداشت عضویت این دسته از اعضا در انجمن ، فعلا شرایط افزودن زنجیره پایین دست به انجمن فراهم نمیباشد.
لیکن، بدیهی ست که میتوان از ارتباطات ویژه اعضا با این گروه‌ها در برگزاری نمایشگاه‌ها ، اسپانسرینگ رویدادها و همراهی در ارتباط با ذی‌نفعان حاکمیتی بهره برد.
پس از آن تعدادی از اعضا از جمله نمایندگان شرکتهای فراپترو پلیمر مهام، رسام پلیمر نامی، سی سو پلیمر زرنما، مواد نوین کیمیاگران پاسارگاد به بیان مشکلات خود به شرح ذیل پرداختند:

  • در بخش ثبت سفارشها، یکسان نبودن کد کالاها مشکلاتی را ایجاد کرده است که بهتر است در انجمن، هم‌فکری صورت پذیرفته و کدها را به صورت مشترک برای همه شرکتها تعریف نماییم.
  • با توجه به اینکه شرکت سی سو توانسته کدهای صادراتی بگیرد، پیشنهاد میشود که انجمن اخذ کدهای ثابت صادراتی را دنبال کند.
  • در حال حاضر مشکل برنامه تولید و تایید آن توسط دفتر صنایع شیمیایی وزارت صمت مشکلی اساسی است ( در این رابطه مقرر شد انجمن طی نامه‌ای نام شرکتهایی که برنامه تولید ایشان هنوز تاید نگردیده است را اعلام و تلاش کند مرجع تایید برنامه‌های اعضا باشد)
  • پیشنهاد شد که دیداری با آقای لطفی زاده، مشاور عالی و دستیار وزیر صمت انجام پذیرد.
  • مشکل کوتاه شدن ده روزه مدت زمان تامین ریالی ارز مورد تقاضااز یک سو و کم محاسبه کردن معدل حساب توسط بانک مرکزی بهتر است که از طریق نشست با بانک مرکزی حل شود.

در ادامه جلسه آقای دکتر جمشیدی از دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف، آقای دکتر شریف از دانشکده پلیمر دانشگاه تربیت مدرس و آقای عزیزی مشاور مدیرعامل پتروشیمی کارون به بیان نقطه نظرات و راهکارهای همکاری مشترک با اعضا پرداختند.
با حضور نمایندگان دفتر صنایع شیمیایی وزارت صمت، باب بیان مشکلات اعضا در حوزه ثبت سفارش دوباره گشوده و کارشناسان محترم وزارت، قول همکاری و مساعدت در حد امکان را دادند.
پس از ساعتها گپ و گفت صمیمانه نشست بیست و دوم خردادماه با صرف شام خاتمه یافت.
انجمن بر خود مسلم میداند از حضور یکایک اعضا محترمی که قدم همراهی برداشتند سپاسگزاری نماید.
حضور نمایندگان دانشگاههای طرف تفاهم انجمن و ارتباط نزدیک این عزیزان با صنعت‌مردان از نقاط قوت این نشست بود که به خاطر آن قدردان حضور اساتید برجسته دانشگاه هستیم.
حضور نمایندگان پتروشیمی کارون و امکان گپ و گفت خودمانی اعضا با ایشان نیز فرصت همکاری مشترک برای رشد کیفی تولیدات کارون در جهت بهینه سازی محصولات اعضا را فراهم آورد که بابت ان قدردان حضور مدیران پتروشیمی کارون هستیم.
حضور مغتنم کارشناسان وزارت صمت و آشنایی با مشکلات اعضا از نزدیک فرصت گرانبهایی برای رفع مشکلات اعضا در حوزه‌های مرتبط با وزارت صمت به‌شمار می‌آید که انجمن به خاطر این همدلی و درک مشترک قدردان کارشناسان محترم وزارت صمت می‌باشد.
در نهایت ممنویم از سرکار خانم دکتر سلیمانی و گروه شیمی‌بازار که با حضور، عکاسی، پوشش لایو مراسم و تهیه خبر و گزارش نشست ما را رنگ و جلای ویژه بخشیدند.